Tuesday, May 03, 2005

Tentang Seorang Sahabat - Ebiet G Ade


Ibu
Izinkanlah aku bicara
Dengarkanlah dan jangan kau hentikan
Cerita yang hendak aku paparkan
Dan semestinya
Engkau dapat mengerti
Cintaku telah menggumpal
Dan membeku di dalam dada

Ibu
Biarkan aku jadi lelaki
Rasanya aku telah cukup dewasa
Dan akan bijak mengambil keputusan
Jangan kau kurung dengan peraturanmu
Berikan kebebasan
Untuk memilih tambatan hati

Ibu
Kemarin aku bertemu dia
Gadis sempurna mengguncangkan hati

Ibu
Izinkan aku jatuh cinta
Jangan kau paksa atas pilihanmu
Lihatlah betapa aku hanya gemetar
Mulutku kelu wajah bagai terbakar
Ombak bergulung dan angin di pantai
Saksi kegagalanku

Ibu
Kemanakah wajah harus kusembunyikan
Aku yang dilahirkan sebagai lelaki
Tak mampu memandang apa lagi bicara
Belenggu ini terlalu erat mengikat
Telah punah kejantanan yang kumiliki
Semoga kau mengerti
-----

No comments: